torsdag 14 januari 2010

Några funderingar kring Spider-Man 4


Om ni inte visste det redan är jag en stor nörd. Så nu ska jag skriva om nånting jag anser vara väldigt viktigt. I veckan kom uppgifter om att den nya Spider-Man filmen skulle innebära vad vi på nysvenska kallar en "Reboot". Det skulle börjas om från början. Peter Parker skulle vara tonåring som gick på high-school igen osv. Toby Maguire och Kirsten Dunst får leta efter nya jobb. Först sparkade jag som så många andra bakåt.
"Hur vÅGARRR dom blargha blah!"
Jag HATAR vanligtvis reboots. Jag hatar prequels och mellanquels och allt vad man kan kalla det. Jag har inget emot att det kommer en ny Nightmare On Elm Street varannan månad MEN DÅ SKA DE RENT KRONOLOGISKT FÖLJA EFTER VARANDRA. Förstår ni?
Det var därför som jag t ex efter en stor skepsis kom att acceptera den nya Star Trek-filmen eftersom den *SPOILER* rent tekniskt INTE är en reboot. *SLUTSPOILER*
Men sen började jag fundera.
Och kom fram till att det faktiskt är en helt lysande idé ifall de gör det hela rätt.
Peter Parker SKA vara tonåring. Han ska ha dåligt med pengar. Han ska ha svårt att få tjejer. Han ska vara en vetenskapsnörd. De bästa Spider-Man serierna är de där han är det. Jag har precis läst över 80 nummer av tidningen Ultimate Spider-Man som var ett försök att skaka av sig 40 år av bagage och starta om från början. Den är helt lysande.
I Ultimate Spider-Man har jag läst några av de allra bästa Spider-Man-serierna nånsin och då har jag läst ALLT av Stan Lee, Steve Ditk och John Romita.
Jag älskar berättelser om allvarliga tonåringar med tunga hemligheter med som bär hela världen på sina axlar. Buffy. Smallville. Ultimate Spider-Man.
Så om de går den vägen kan det bli jättebra.
Sen tänkte jag lite till.
Vem gör allvarliga tonåringar med tunga hemligheter som bär hela världen på sina axlar bättre än någon annan?
Joss Whedon!
Joss Whedon MÅSTE göra Spider-Man 4!
Tänk vad bra det skulle kunna bli. Det är nästan att jag känner att man måste starta nån form av kampanj. Där går iofs gränsen för min nördighet. Men jag vill så ett frö...
JOSS WHEDON MÅSTE GÖRA SPIDER-MAN 4!!
Kom igen. Toby Maguire och Kirsten Dunst är lätt det sämsta med filmerna. Stick och spela in Ciderhusreglerna 2 eller nåt. Är man nostalgisk över en filmserie som startade 2002 anbefalles sträng skärpning.
JOSS WHEDON!
SPIDER-MAN 4!
RAH RAH RAH!

(Och om ni undrar vad illustrationen betyder är det en cover på den här klassiska Spider-Man-scenen)

13 kommentarer:

Tomas Antila sa...

...då kan jag rekommendera Scooby Doo Begins!

Kim W sa...

Oj, vad jag ville att Buffy skulle vara bra. Jag hoppade aldrig på tåget. Så inte förrän kanske ett år sedan så visade min kära väninna Josefin, stort Buffy-fan, de bästa avsnitten. Herregud vad dåligt skrivet. Alla fantastiska förutsättningar rakt ner i plot holes stora som Grand canyon. Men vänd dig om Buffy, så löser sig allt. Nä hä, inte denna gången heller.

Nästan lika illa skrivet som True Blood. Kan alla sluta säga till mig att jag skulle gilla den där nya tv-serien de har sett, Heroes m fl. Jag tycker inte om skräp, varför tror alla det?

I stället ser jag om X-files från början.

Johan Wanloo sa...

Jag orkar VERKLIGEN inte ge mig in i en diskussion om det här MEN...

Plotholes schmotholes.
Buffy är en komedi som handlar om MÄNNISKOR. Det är bara att de är i extraordinära omständigheter. Att ta sig från plotpunkt A till B på det mest logiska sättet är totalt ointressant.
Och att se best of Buffy är som att... Jag vet inte... Lyssna på 10 sekunder på vardera låt på en skiva.
Man ser en säsong i taget. Alla utom 4 för den är kass.

Capishe?

Kim W sa...

Jag tycker om att svära och skälla på tvn. Därför kan jag ibland finna mig själv framför burken när dessa tvserier rullar. Men bra är det inte. Om en karaktär beter sig helt omotiverat bara för att författaren ska kunna klämma sig vidare i sitt vansinne till plot så kan de lika gärna doppa micken. Och som det gjordes i Buffy så skulle de lika gärna kunna köra upp micken i ******.

Exterus sa...

Personligen så är jag oerhört less på historier om tonåringar av alla slag, oavsett om de har hemligheter eller superkrafter. Jag kan dessvärre inte frammana någon mer kitsch-aktig uppskattning för det konceptet. Och Spindelmannen-filmerna var ju dessutom oerhört tråkiga och Green Goblin såg ut som en grön Power Ranger. Sådetså.

Jag tycker de kan ta de där 200'ish miljonerna och göra en film av en genuint bra serietidning istället. Typ en vettig Hellblazer (Constantine var ju hemsk) eller kanske en animerade Groo-rulle! Hur tufft vore inte det?

Johan Wanloo sa...

Fast Kim... FOLK beter sig helt omotiverat. Ge dom sedan superclever smatterdialog som bonus... Perfekt.

Och återigen, om du har sett en DVD med bestof-avsnitt har det hoppats hit och dit utan hänsyn till karaktärerna utveckling över säsongerna. Och då har du egentligen inte sett nånting.

Repoman sa...

Men vilket gnäll. ALLA vet ju att Buffy är en grymt trevlig serie!
Joss Whedon verkar dessutom vara en trevlig prick, så att låta honom regissera S-M 4 skulle ju vara ett genidrag.

För övrigt är de första S-M-filmerna fantastiska, särskilt nummer 2.
Dessutom är Spider-Man ett av de bästa flippren som någonsin tillverkats. Nuff said.

lotsson sa...

När det gäller uppföljare bör man följa den amerikanske driveinbiofilmkritikern Joe Bob Briggs råd: "Spela in samma film en gång till!"

Magnus Bark sa...

Om jag erkänner att jag tycker att kvinnan i illustrationen är rätt lik en hårfärgad Charlotte Perrelli, blir jag utvisad härifrån då?

Pidde sa...

Jo, Joss Whedon är en strålande idé. Och han har garanterat LÄST Spindelmannen när han växte upp. Förvisso har jag bara sett de första 2-3 säsongerna av Buffy, men jag följde serien slaviskt. (Följde även Xena slaviskt, tills jag inte hade tid längre).
Jag gjorde nyligen ett försök att se om Arkiv X, eftersom jag hade serie komplett på DVD. Den följde jag OCKSÅ slaviskt några säsonger. Men herregud, det gick ju inte att titta på; det var bara gammalt ocg trist på fel sätt (Medan Twin Peaks, som jag inte trodde skulle hålla, var bra). Jag sålde alla Arkiv X-boxarna.
Spider-Man 2 är den bästa superhjältefilm som gjorts. Trots att Mary-Jane både har fel frisyr och fel karaktärsdrag.
Men jag vill ju att alla superhjälteserier ska vara som de var på 70-talet. En fördel med alla dessa Marvel Essential-böcker, är att det finns hundratals - tusentals! - Marveläventyr från 60- och 70-talen jag aldrig läst! Den gamla goda tiden kommer aldrig att ta slut!

Christoffer.. sa...

Joss kan ju bevisligen berätta en oehört engagerande historia inom superhjältegenren. Se bara på vad han skrivit för serieförlagen i staterna och Superskurksmusikalen Dr. Horrible's Sing-a-Long.

Sen är han ju lysande på att få oss att bry oss om karaktärer och döda av dessa utan någon som helst nåd. Så om dom nu skall ha Gwen Stacy med så blir ju det härligt

DH sa...

Jag har fortfarande inte accepterat den nya Star Trek filmen.

Joel sa...

Har du sett den tecknade TV-serien The Spectacular Spiderman? Otroligt bra, nästa lika bra som Batman: The Animated Series