onsdag 21 februari 2007

Mesrock will never die!

I mitt korståg för den mäktiga amerikanska MESROCKENS ära har nu turen kommit fram till Cheap Trick. Fast Cheap Trick var och är så mycket mer än bara mesrock. De är den felande länken mellan precis allt. Hanoi Rocks och Pantera, Nivarna och Melody Club... Allt du kan TÄNKA dig. Samtidigt som det mesta de gjorde får plats under hatten "Amerikans radiorock" så gjorde de låtar som inte kan beskrivas som något annat än "punk" långt innan det ordet existerade som genremarkör. Och Metal. Och pop. Och softa ballader. OCH PÅ NÅT MÄRKLIGT SÄTT LÄT DE LIKADANT HELA TIDEN IALLAFALL!
De bröt precis alla regler rent visuellt. De tog lärdom från Ramones genom att se exakt likadana ut i precis alla år. Sen struntade de i allt Ramones sagt genom att låta varje medlem ha en HELT egen stil. Sångaren var en typisk rocksnygging som tonårstjejerna gillade. Basisten en tuff hårding. Gitarristen en vindögd dåre i keps, fluga, för korta byxor och färgglada stickade tröjor. Sist men inte minst den tjocke banktjänstemannen bakom trummorna. Genialt.

Och en tanke bara... Visst är det helt GALET att jag inte har ett eget radioprogram? Med min smak och det faktum att jag kan så jävla mycket SKIT? Jaja. Surrender med Cheap Trick vareja:

4 kommentarer:

Anonym sa...

Veckans serie var VÄLDIGT bra. Nu ska jag spisa Cheap Trick.

Anonym sa...

har du lagt av med the johan wanloo show nu eller? (angående "visst är det sjukt att jag inte har ett eget radioprogram) om du har gjort det tycker jag inte om dig längre.

Johan Wanloo sa...

Nej, jag har inte lagt av men jag har å andra sidan inte gjort något nytt på flera månader men jag har inte haft ett SPÅR av tid! Men det ska komma fler avsnitt. Är det tänkt. Men hallå LOST hade ju sändningsuppehåll i flera månader också!!!!

Och vad är det med alla anonyma? Är det så svårt att komma på med ett enkelt nick?

Nickan sa...

Journey, Magnum, Styx, Saga och till och med Boston i all ära, iklädd guldoblater. Men Cheap Trick?! Cheap Trick?! Är inte det att ta i lite väl hårt? Vad blir nästa snedsteg? April Wine?!