måndag 20 april 2009

Vad gjorde du i helgen?



Eller vid närmare eftertanke så skiter jag vad du gjorde i helgen för det JAG gjorde är mycket finare och bättre. JAG gick på en Röda Korset-kurs i livräddning minsann. Så nu kan jag klämma ut köttbullar som fastnat i halsar och lägga tryckförband och vända folk i framstupa sidoläge och göra hjärt-lung-räddning och hela middevitten. Jag har inte gjort lumpen så för mig är det där rätt stort. Jag känner mig... mäktig och kraftfull. Som om jag styr över liv och död. Jag känner mig som David Carradine i Kung-Fu. Den allra största ögonöppnaren var dock när instruktören berättade att defibbrilatorer, såna där elchocksgrejer som man startar hjärtat på folk med, finns utplacerade lite här och var ute i det offentliga samhället. Segnar nån ner t ex i en stationsbyggnad ska det bara vara rycka tag i närmsta elchockmojäng och börja stimulera hjärtat. Bzzt! Visste ni det? Det gjorde inte jag! Och det är nog en bra grej för det första jag fick i skallen när jag hörde detta var allehanda tokroliga sprattscenarion. Det skulle få soft-air-guns att framstå som vattenpistoler. Tänk om fotbollshuliganerna som drabbade samman på Göteborgs centralstation visste om det. Jag kan känna doften av bränt brösthår (och kokt jävla pappskalle) ända hit... 

2 kommentarer:

Ari sa...

Jepp. Läste om det i nån dagstidning. Tror det var Sydsvenskan, men är inte hundra.

Kim L sa...

Välkommen in i livräddarsällskapet! Gått två exakt likadan kurser(på 2 olika arbetsplatser), med samma lärare etc. Numera har man TVÅ, in EN, utan TVÅ certifikat på att man gått kursen! Deen du...